Motion till Kyrkomötet
Bekännelseskrifter till Kyrkomötets ledamöter

Mot 2005:58

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att inom de ramar som anges för Kyrkomötet för år 2006 i Mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2006–2008, inköpa ett exemplar av Svenska kyrkans bekännelseskrifter till varje kyrkomötesombud att delas ut i samband med det första Kyrkomötet under den nya mandatperioden.

Motivering

Det är mycket som ett nyvalt kyrkomötesombud måste kunna och mycket nytt att lära. Det är viktigt att kunna kyrkoordningen i stora drag. Det är väsentligt att lära sig hur Kyrkomötet fungerar. Allmän kunskap om Svenska kyrkan krävs naturligtvis också.

Med tanke på att Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ i alla frågor som rör Svenska kyrkans bekännelse, borde det vara självklart att alla kyrkomötesombud också får en god insikt i Svenska kyrkans bekännelseskrifter. Dessutom förutsätter beslut i många andra frågor kännedom om den gemensamma grund som vi alla står på. Inför den kommande mandatperioden har vi nu möjlighet att ta ett gemensamt ansvar för att alla kyrkomötesombud får tillgång till bekännelseskrifterna. På så sätt kan de som skall fatta beslut om Svenska kyrkans bekännelse på ett helt annat sätt än annars ta hänsyn till kyrkoordningens portalparagraf:

Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära, som gestaltas i gudstjänst och liv, är grundad i Guds heliga ord, såsom det är givet i Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, är sammanfattad i den apostoliska, den nicenska och den athanasianska trosbekännelsen samt i den oförändrade augsburgska bekännelsen av år 1530, är bejakad och erkänd i Uppsala mötes beslut 1593, är förklarad och kommenterad i Konkordieboken samt i andra av Svenska kyrkan bejakade dokument.

Onsala, Frillesås, Örby, Henån och Kristianstad den 22 juli 2005

Joakim Svensson Fredrik Sidenvall Jan-Anders Ekelund